Inkransade valspråk

Konstfacks och Svenska Akademiens inkransade valspråk. Jag tycker det är intressant att de är så lika. Vet någon om det finns fler institutioner med sådana här emblem? Jag ska göra ett eget snart.

Etiketter: ,

4 svar to “Inkransade valspråk”

  1. Pelle Says:

    Det är nog något akademiskt påhitt? KTH har ju ungefär samma upplägg. Filosofidoktorerna får ju lagerkrans när de doktorerar, på Wikipedia står det dock att den akademiska tillämpningen av lagerkransar bygger på en gammal missuppfattning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagerkrans

    Sedan noterar jag iofs att Konstfacks krans är gjord av ek…

  2. Maria Says:

    kth:s, ”vetenskap och konst”, lite missledande men jag gillar den!
    KTH Valhallavägen
    ser inte så tydligt, men kths ser också ut att vara av ek

  3. Pelle Says:

    Det där med ”konst” i KTHs valspråk ska tydligen mer läsas som ”Vetenskap är en konst”, enligt min syster.

  4. Maria Says:

    Mjo, jag vet, eller jag hade för mig att det mer var i avseendet ”hantverk”, som i ingenjörskonst..

    men jag anser ändå att det är missledande…

Kommentera

